الیاف طبیعی چیست؟

الیاف طبیعی چیست؟

الیاف طبیعی بهترین نوع الیاف در صنعت نساجی و پارچه‌بافی است. اغلب محصولات درجه یک و باکیفیتی که در هنگام خرید مشاهده می‌کنید، با الیاف طبیعی ساخته شده‌اند. اگرچه این الیاف در مقایسه با الیاف مصنوعی گاهی استحکام کمتری دارد، اما به دلیل بعضی از مزایای مهم دارای طرفداران بیشتری است. در نتیجه با در نظر گرفتن اهمیت آن برای خرید محصولات و لباس‌های باکیفیت، این مطلب را به بررسی ویژگی‌ها، کاربردها و انواع الیاف طبیعی اختصاص داده‌ایم. اما پیش از هر چیزی باید دید که الیاف طبیعی چیست.

الیاف طبیعی چیست؟

الیاف طبیعی چیست؟

در مجموع الیاف جمع لیف است و منظور از آن رشته‌های به هم پیچیده‌ای است که از طریق طبیعت و در فرآیند خاصی به دست می‌آید. البته برای به دست آوردن آن‌ها از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نمی‌شود. بلکه برای مثال از پشم گوسفندان گرفته می‌شود و با فرآیند مختلفی همچون ریسندگی، رنگرزی و پارچه‌بافی به پارچه‌ای کاربردی برای دوخت انواع لباس و پوشاک تبدیل می‌شود. نتیجه این اقدامات پوشاک و محصولاتی است که از لطافت و نرمی بسیار زیادی برخوردار بوده و همه افراد طرفدار آن هستند.

برای مثال نقطه مقابل الیاف طبیعی را که الیاف مصنوعی است، در نظر بگیرید. زمانی که به خرید می‌روید، به طور معمول از لباس‌هایی با جنس پلاستیکی مانند دوری کرده و لباس‌هایی با جنس نرم، لطیف و نخی را انتخاب می‌کنید. این لباس‌های بالطافت از الیاف طبیعی از جمله کتان و پنبه تولید شده‌اند. لباس‌هایی با جنس پلاستیکی مانند هم از بعضی از الیاف مصنوعی تولید شده‌اند. به همین دلیل است که الیاف طبیعی کاربرد فراوانی را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه الیاف طبیعی

اولین استفاده انسان‌ها از الیاف طبیعی به ده‌ها هزار سال قبل بازمی‌گردد. در واقع همان‌طور که می‌دانید، انسان‌های اولیه برای تولید پوشاک و لوازم مورد نیاز خود به استفاده از مواد موجود در طبیعت روی آوردند. در نتیجه در ابتدا الیاف طبیعی به دست آمد و هزاران سال بعد استفاده از الیاف مصنوعی رواج پیدا کرد.

جالب است بدانید که اولین استفاده‌های انسان از الیاف طبیعی به زمان‌های ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. به عبارتی اولین استفاده‌ها توسط مردم غارنشین یا در دوره پارینه‌سنگی بود و در آن زمان تاریخ به‌کارگیری از الیاف ثبت نشده است. این نشانه‌های استفاده انسان از الیاف طبیعی و گیاهی به بیش از ۳۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در این دوره از الیاف طبیعی همچون پشم حیوانات، کتان و کنف استفاده می‌شد.

مهمترین انواع الیاف طبیعی

مهمترین انواع الیاف طبیعی

از چندین هزار سال پیش که انسان به استفاده از الیاف طبیعی روی آورد، پیشرفت فوق‌العاده‌ای در این زمینه رخ داده است. روزبه‌روز الیاف از طریق روش‌های مدرن‌تر و پیشرفته‌تری به دست آمدند و امروزه انواع گوناگونی را تشکیل داده‌اند. به طور کلی می‌توان این انواع را به سه دسته مهم تقسیم‌بندی کرد. الیاف گیاهی، الیاف حیوانی و الیاف معدنی که مثال‌هایی برای هر یک ذکر خواهیم کرد.

الیاف گیاهی

الیاف طبیعی از نوع گیاهی به الیافی گفته می‌شود که از گیاهان و ساقه‌های آن‌ها به دست می‌آید. معروف‌ترین و پرکاربردترین نوع آن الیاف پنبه است که از گیاه پنبه به دست آمده و تولید می‌شود. این الیاف کاربردهای فراوانی داشته و از طریق آن پارچه‌های نخی و لطیف به دست می‌آید. برای مثال تی‌شرت‌ها و پیراهن‌های تابستانی از پرطرفدارترین نمونه‌ها هستند و به همین دلیل تولید کنندگان پارچه، خرید الیاف پنبه را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

کتان و کنف از دیگر نمونه‌های الیاف گیاهی است که البته از طریق ساقه گیاهان به دست می‌آیند. این نوع الیاف استحکام بسیار بالایی داشته و برای بافت طناب هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه در بعضی موارد استحکام آن از الیاف مصنوعی هم بیشتر بوده و از همه مهمتر آنکه ماندگاری و دوام طولانی مدتی دارد.

الیاف حیوانی

از اولین نمونه‌های الیاف طبیعی می‌توان به الیاف به دست آمده از پشم حیوانات اشاره کرد. این الیاف که با نام الیاف حیوانی هم شناخته می‌شود، الهام گرفته از نوع گرم ماندن حیوانات و برای مثال گوسفندان در فصل سرما بوده است. به این ترتیب بهترین گزینه برای تولید پوشاک و لباس‌های گرم و زمستانی است.

الیاف حیوانی برای جذب تعریق و رطوبت هم گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آید. در ضمن روش به دست آوردن و تهیه این نوع الیاف تا حدودی مشابه الیاف مصنوعی است. از دیگر مثال‌های معروف و پرکاربرد الیاف حیوانی می‌توانیم به ابریشم اشاره کنیم که جنس مرغوبی به شمار می‌رود.

الیاف معدنی

نوع دیگر الیاف طبیعی از نوع الیاف معدنی است. نمونه‌های معروف آن الیاف شیشه و آزبست را شامل می‌شود. این نوع الیاف در مقایسه با نمونه‌های حیوانی و گیاهی رواج و کاربرد کمتری دارد. به طور کلی بیشترین کاربرد آن استفاده به‌عنوان پرکننده مواد ضدحریق است.

مزایای استفاده از الیاف طبیعی

مزایای استفاده از الیاف طبیعی

استفاده از الیاف طبیعی مزایای گوناگون و مهمی را در برمی‌گیرد. به همین دلیل هم اغلب افراد در هنگام خرید کالاهای مختلف، نمونه‌های تولیدشده با الیاف طبیعی را نسبت به الیاف مصنوعی ترجیح می‌دهند. بعضی از مهمترین مزایای این نوع الیاف شامل موارد زیر است:

قابلیت تنفس

همان‌طور که می‌دانید، پوست بدن بسیار حساس بوده و برای حفظ رطوبت و لطافت طبیعی خود به تنفس نیاز دارد. بافت الیاف طبیعی و به‌ویژه الیافی همچون پنبه و لینن به‌گونه‌ای است که شرایط این تنفس را فراهم می‌کند. به همین دلیل هم به یکی از بهترین الیاف برای تولید لباس‌های خنک و تابستانی تبدیل شده است.

تجزیه‌پذیر

تجزیه‌پذیر بودن یکی از مزایای مهم الیاف طبیعی است که توجه دوست‌داران طبیعت را جلب می‌کند. زمانی که محصولات تولیدشده توسط این الیاف کهنه شده و افراد آن‌ها را در زباله می‌اندازند، نیازی به نگرانی در خصوص آسیب به طبیعت و تجزیه نشدن نیست. عدم استفاده از مواد پلاستیکی در آن‌ها باعث می‌شود که به‌راحتی تجزیه شوند.

جاذب رطوبت

الیاف طبیعی با عنوان دوست‌داران آب و رطوبت شناخته می‌شوند. این مواد به‌خوبی آب را به خود جذب می‌کنند. بعضی از نمونه‌ها حتی تا چندین برابر وزن اولیه خود آب را جذب کرده و استحکام آن‌ها در زمان خیس بودن چندین برابر می‌شود.

لطافت و نرمی زیاد

لطافت و نرمی زیاد، از مهمترین ویژگی‌های الیاف طبیعی محسوب می‌شود.

انواع الیاف طبیعی که مهمترین مثال‌های آن شامل ابریشم، پنبه، پشم و لینن است، از لطافت و نرمی زیادی برخوردار هستند. به همین دلیل برای تولید محصولات و کالای خواب یا حتی لباس زیر و پوشاک نوزاد عالی است.

مناسب فصول مختلف سال

تنوع بالای الیاف گیاهی و حیوانی باعث می‌شود که هر یک از آن‌ها برای کاربردهای خاصی مناسب باشد. برای مثال پشم، کشمیر، خز و ابریشم برای تولید لباس‌های زمستانی و کتان و لینن برای لباس‌های تابستانی مناسب است.

همانطور که توضیح داده شد، الیاف پنبه از الیاف طبیعی است که منسوجات تولیدی از آن، در فصل‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با این موضوع، بهتر است مقاله نخ پنبه مناسب چه فصلی است، را مطالعه نمایید.

ضدحساسیت

عدم وجود مواد شیمیایی و مصنوعی باعث می‌شود که الیاف طبیعی در مقایسه با الیاف مصنوعی کمتر موجب ایجاد حساسیت شود. در نتیجه افراد آلرژیک به مواد مصنوعی و شیمیایی می‌توانند از پوشاک تولیدشده با این الیاف استفاده کنند.

ماندگاری بالا

اگرچه در اغلب موارد الیاف طبیعی و پارچه‌های تولیدشده با آن نسبت به الیاف مصنوعی قیمت بیشتری دارند، اما ماندگاری و دوام بالای آن‌ها این مسئله را جبران می‌کند. از اجناس تولیدشده با این الیاف می‌توانید چندین سال استفاده کنید.

کاربردهای الیاف طبیعی

کاربردهای الیاف طبیعی

همان‌طور که اشاره کردیم، الیاف طبیعی انواع مختلفی را شامل شده و همین مسئله موجب کاربرد فراوان آن در زمینه‌های متنوع می‌شود. برای مثال بعضی از مهمترین کاربردهای آن پارچه‌بافی، نساجی، فرش‌بافی، بافندگی، محصولات پزشکی، مبلمان، کفپوش، صنایع دستی و حتی مصارف کاربردی را شامل می‌شود. در مجموع خرید الیاف طبیعی نه تنها مزایای مهمی برای مصرف‌کنندگان دارد، بلکه نوعی حمایت از کالای ملی، کشاورزان، باغداران و در مجموع تولیدکنندگان داخلی است.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *