نخ پنبه مناسب چه فصلی است؟

پنبه را می‌توان مهم‌ترین الیاف طبیعی جهان دانست. این الیاف از گیاهی به نام پنبه به دست می‌آید و پس از تبدیل به نخ، برای تولید انواع پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از سوالات بسیار مهم درباره نخ پنبه این است که نخ پنبه مناسب چه فصلی است؟ با توجه به پرمصرف بودن این متریال، لازم است، جهت پاسخ به پرسش مطرح شده، ابتدا با نخ پنبه و ویژگی‌های آن آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نخ پنبه چیست؟

بدیهی است که نخ تهیه شده از الیاف طبیعی پنبه، نخ پنبه نام دارد؛ اما در موارد زیادی، منظور پارچه‌ای است که با استفاده از نخ پنبه‌ای تهیه می‌شود؛ البته بیان این نکته نیز لازم است که اغلب مردم پارچه‌های نخ پنبه لطیف با بافت معمولی را تحت عنوان پارچه نخی می‌شناسند اما امروزه شاهد گسترش کاربرد نخ پنبه در محصولات نساجی می باشیم.

به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که اولاً خود نخ پنبه انواع مختلفی دارد و در ضخامت‌ها و اشکال گوناگون موجود است؛ ثانیاً نخ پنبه را می‌توان به تنهایی یا همراه با سایر الیاف طبیعی و مصنوعی برای پارچه بافی به کار برد؛ علاوه بر اینها روش‌های مختلفی برای نخ ریسی و همچنین بافت پارچه وجود دارد.

البته ناگفته نماند که پنبه خام اولیه نیز بسته به گونه گیاهی و محل رشد خود، ویژگی‌های متفاوتی دارد. بدیهی است که مجموعه این عوامل بر ماهیت پارچه و ویژگی‌های آن تاثیر می‌گذارند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد نخ پنبه، مقاله نخ پنبه چیست را مطالعه نمایید.

انواع نخ پنبه‌

نخ پنبه چیست

به طور کلی نخ پنبه، ممکن است، خالص یا ترکیبی باشد؛ همچنین انواع مختلف نخ از نظر نمره (میزان ضخامت)، رنگ، میزان مات یا براق بودن و مواردی از این قبیل با هم فرق دارند.

شایان ذکر است که با توجه به پرطرفدار بودن نخ پنبه و معایبی مثل چروک شدن زود هنگام یا آب رفتن پارچه‌های پنبه‌ای، در حال حاضر تولید نخ‌های ترکیبی پنبه‌ای رواج زیادی دارد؛ در واقع ترکیب پنبه با سایر الیاف و فرآوری آن، نه تنها دوام و استحکام نخ را افزایش می‌دهد؛ بلکه بر زیبایی پارچه حاصل از آن نیز می‌افزاید؛ علاوه بر اینها پارچه‌های ترکیبی پنبه‌ای، نسبت به منسوجات مشابه پنبه خالص، قیمت مناسب‌تری دارند.

در ادامه با اصلی‌ترین ارقام نخ پنبه ترکیبی و کاربرد آنها آشنا می‌شویم. هر کدام از اینها نیز به نوبه خود متنوع هستند، از نظر درصد پنبه به کار رفته و سایر ویژگی‌ها تا حدودی با هم تفاوت دارند.

نخ پنبه و پلی استر

پلی استر یکی از بهترین الیاف مصنوعی است که ترکیب آن با پنبه، محصولی عالی به وجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد؛ در یک توضیح کلی می‌توان گفت که نخ پنبه و پلی استر، استحکام و لطافت را در کنار هم گرد آورده است.

نخ‌های پلی استر و پنبه با ترکیب‌های 50-50، 35-65، 33-67، 30-70 موجود هستند؛ نسبت 35 درصد پلی استر به 65 درصد پنبه، بهترین ترکیب به شمار می رود. البته باید توجه نمایید برای خرید الیاف پلی استر با کیفیت و ترکیب آن با پنبه، باید به مجموعه‌های معتبر مراجعه شود تا محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

تولید انواع پیراهن، پوشاک ورزشی و محصولاتی مثل ملحفه و پرده، اصلی‌ترین کاربردهای نخ پنبه و پلی استر محسوب می‌شوند. 

نخ پنبه و ویسکوز

ویسکوز، ماده مصنوعی دیگری است که به منظور بالا بردن کیفیت و یکنواختی پنبه به آن افزوده می‌شود. بخش اعظم نخ پنبه و ویسکوز از پنبه تشکیل شده است و مهم‌ترین ارقام آن با نسبت‌های 85 به 15 و 70 به 30 تولید می‌شوند.

تهیه انواع حوله، پوشاک بافتنی، پوشاک جین، لباس‌های تریکو و برخی محصولات خانگی لنین، مهم‌ترین مصارف نخ پنبه و ویسکوز هستند. برای خرید الیاف ویسکوز، نام فور پیلارز را حتما به خاطر بسپارید.

نخ پنبه و آکریلیک

نخ پنبه و اکریلیک در مقایسه با سایر محصولات مشابه، نرم، لطیف، راحت، سبک و بادوام است؛ همچنین منسوجات حاصل از آن را می‌توان در گروه پارچه‌های گرم قرار داد. البته باید به این نکته توجه نمایید که تولید محصول با ویژگی‌های فوق در گرو خرید نخ آکلریک باکیفیت است.

نخ پنبه و اکریلیک با نسبت‌های 75 به 25، 50 به 50 و 60 به 40 موجود است؛ کاربرد عمده نخ اکریلیک و پنبه به تولید لوازم پارچه‌ای آشپزخانه مربوط می‌شود. 

نخ پنبه و پشم

بدون شک پشم و پنبه یکی از بهترین ترکیباتی هستند که برای تولید نخ و الیاف به کار می‌روند. نخ حاصل از این دو متریال طبیعی، در مقایسه نخ پنبه، گرم، نرم و مرغوب است؛ منسوجات تهیه شده با این نخ علی رغم داشتن قابلیت گرم کنندگی، سبک و راحت هستند.

تولید انواع لباس بافت و تریکو، لباس خانگی، لباس خواب، لباس نوزاد و بافت پتو را می‌توان از مهم‌ترین کاربردهای نخ پنبه و پشم دانست.

نخ پنبه و نایلون

در مواقعی که به نخی بسیار محکم، صاف و یکدست نیاز داریم، نایلون، بهترین ماده‌ای است که با پنبه ترکیب می‌شود. منسوجات تهیه شده از نخ پنبه و نایلون، برخلاف سایر پارچه‌های نخ پنبه، تا حد زیادی در برابر چروک شدن مقاومت می‌کنند؛ همچنین قابلیت رنگ‌پذیری بیشتری دارند.

از نخ پنبه و نایلون، بیشتر برای تولید کالای خواب (مثلاً روتختی، ملحفه)، پرده، همچنین برخی ارقام پارچه جین استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: الیاف پنبه چیست؟

انواع پارچه نخ پنبه

انواع پارچه نخ پنبه

در یک بیان کلی می‌توان گفت که انواع پارچه نخ پنبه از نظر نوع نخ یا نخ‌های استفاده شده، روش بافت و تجهیزات به کار رفته برای تولید با یکدیگر فرق دارند؛ همچنین با ضخامت‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون موجود هستند.

در ادامه رایج‌ترین ارقام پارچه نخ پنبه را معرفی می‌کنیم.

پارچه پاتیس

نوعی پارچه درخشان و نسبتاً نازک است که از ترکیب تعداد زیادی نخ ظریف تهیه می‌شود؛ تعداد بالای الیاف، باعث استحکام بافت پارچه می‌گردد. این پارچه به خصوص برای فصل تابستان مناسب است.

پارچه کشباف

همان گونه که از نام پارچه مشخص است، حالت کشی دارد؛ این پارچه با ضخامت‌های مختلفی تولید شده و نرم است. بسته به میزان ضخامت، می‌توان از این پارچه برای تهیه البسه تابستانه و زمستانه استفاده کرد.

پارچه تریکو

تریکو، ماهیتی شبیه به پارچه کشباف دارد و به علت نرمی، لطافت و قابلیت جذب رطوبت، برای دوخت انواع لباس راحتی و لباس خواب به کار می‌رود؛ البته ارقام ضخیم‌تر تریکو برای تولید سوییشرت استفاده شده و در عین داشتن وزن متوسط، قابلیت گرم کنندگی بسیار خوبی دارند.

پارچه پوپلین

ویژگی بارز پارچه پوپلین، بافت ساده آن است؛ علاوه بر این نرم و سبک است و در مقایسه با سایر پارچه‌های پنبه‌ای، کمتر چروک می‌شود؛ به همین دلیل برای تولید برخی پوشاک ورزشی راحتی، بارونی و لباس مردانه استفاده می‌شود.

پارچه شمبری

این پارچه تا حدودی شبیه به پارچه جین، اما ظریف‌تر و لطیف‌تر از آن است؛ به همین علت برای دوخت انواع لباس به کار می‌رود.

پارچه شیر شکری

این پارچه سبک و خنک است؛ بافت ظریف و زیبایی دارد؛ به راحتی اتو می‌شود و بیشترین کاربرد آن به تولید کت، شلوار و شلوارک تابستانه مربوط می‌شود.

پارچه فلانل

فلانل، یکی از بهترین پارچه‌های حاوی نخ پنبه مناسب فصول سرد سال است. وجود الیاف پشمی و داشتن بافت کرکی، مهم‌ترین ویژگی‌های پارچه فلانل به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب پارچه نخ پنبه 

نخ پنبه مناسب چه فصلی است؟

نخ پنبه برای بهار و تابستان

نخ پنبه برای بهار و تابستان

لطافت، قابلیت تنفس بسیار خوب و جذب رطوبت، مهم‌ترین مزایای نخ پنبه هستند. به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که پوشاک سبک و ظریف حاوی نخ پنبه، هوا را بین بدن و پارچه نگه نمی‌دارند؛ علاوه بر این عرق را جذب کرده و خیلی سریع خشک می‌شوند؛ این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که نخ پنبه در زمره منسوجات ایده‌آل برای فصول گرم سال به شمار رود.

پارچه‌های سبک پنبه و پلی استر با درصد پنبه بالاتر همچنین پنبه و اکریلیک، بهترین منسوجات برای تولید البسه بهاره و تابستانه هستند. از جمله پارچه‌های نخ پنبه مناسب هوای گرم، می‌توان به پاتیس و شیر شکری به همراه نمونه‌های نازک تریکو و کشباف اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که در هنگام انتخاب جنس پارچه، علاوه بر شرایط اقلیمی باید به نوع لباس و نحوه استفاده از آن نیز توجه نمود؛ به عنوان مثال پارچه کشباف را بیشتر برای دوخت تیشرت‌های خانگی به کار می‌برند.

نخ پنبه برای پاییز و زمستان

برخلاف باور برخی افراد، کاربرد نخ پنبه به فصل‌های بهار و تابستان محدود نمی‌شود. اگر مقاله حاضر را با دقت مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که از برخی نمونه‌های ضخیم پارچه نخ پنبه می‌توان برای تولید پوشاک زمستانه استفاده کرد.

نخ پنبه ترکیبی به خصوص برای تولید انواع البسه بافت و تریکو، همچنین دوخت سوییشرت کاربرد دارد. پنبه و ویسکوز، پنبه و پشم، پنبه و نایلون را می‌توان بهترین ترکیبات برای تهیه پوشاک گرم پنبه‌ای دانست.

نکته شایان ذکر این است که در مورد لباس‌های نخ پنبه تابستانه، تنفس خوب و جریان یافتن راحت هوا در الیاف پارچه، به خنک نگه داشتن بدن کمک می‌کند؛ اما در اینجا با پارچه‌های ضخیم‌تر و ترکیب متفاوت‌تری مواجه هستیم؛ در واقع ماهیت و نحوه بافت پارچه پوشاک زمستانی حاوی نخ پنبه، به گونه‌ای است که با نگه داشتن هوا در الیاف خود به گرم نگه داشتن بدن کمک می‌کند.

پارچه فلانل و همچنین نمونه‌های ضخیم تریکو، مناسب‌ترین پارچه‌های پنبه‌ای برای فصول زمستان و پاییز به شمار می‌روند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری پایانی

رسیدن به پاسخ سوال نخ پنبه مناسب چه فصلی است، هدف این مقاله بود؛ به همین دلیل تلاش نمودیم، انواع نخ‌های تولید شده از الیاف پنبه، همچنین برخی از مهم‌ترین ارقام پارچه نخ پنبه را به اختصار معرفی کردیم. همان گونه که مشخص است، نمی‌توان گفت که نخ پنبه صرفاً برای فصل خاصی از سال مناسب است. هر چند که به نظر می‌رسد، نخ پنبه، بهترین انتخاب برای فصل‌های بهار و تابستان است اما از مزایای پارچه‌های ترکیبی گرم پنبه‌ای نیز نباید غافل شد.

بسیاری از این پارچه‌ها به خصوص برای فصل پاییز مناسب هستند؛ البته افزایش ضخامت و تعداد الیاف، به علاوه بافت به شیوه صحیح، موجب می‌شوند که پارچه نخ پنبه برای زمستان‌های سرد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *