الیاف پلی استر چیست؟

الیاف پلی استر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

الیاف پلی استر نوعی از الیاف مصنوعی هستند که از پلیمری به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساخته می‌شود. این الیاف به دلیل تنوع و ویژگی های منحصر به فرد، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. کاربرد الیاف پلی استر به قدری گسترده و شایع شده است که در صنایع مختلف از جمله نساجی، تقریباً ۴۰ درصد از نخ‌های مناسب تولید منسوجات و سایر لوازم را تشکیل داده است.

انواع نخ پلی استر از مشخصه های منحصر به فرد و کاربردهای فراوانی برخوردار است که در ادامه این مطلب، می‌توانید با تمامی این کاربردها و مشخصات آشنا شوید.

الیاف پلی استر چیست؟

ویژگی های الیاف پلی استر

همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، الیاف پلی استر الیافی مصنوعی، بر پایه‌ی مواد شیمیایی و از جنس پلی اتیلن فرتالات هستند که برای تولید پوشاک و انواع منسوجات، انتخاب خوبی به شمار می‌روند.

اگر بخواهیم تاریخچه پیدایش الیاف پلی استر را ببینیم، می‌توانیم به سال ۱۹۴۱ اشاره کنیم. الیاف پلی استر برای اولین بار در سال ۱۹۴۱ توسط دانشمندان شرکت DuPont به طور تصادفی کشف شد. این الیاف خیلی سریع و به دلیل مزایایی مانند استحکام بالا، مقاومت در برابر چروک و قیمت مناسب، محبوبیت زیادی پیدا کرد.

مشخصات الیاف پلی استر

خواص الیاف پلی استر

پلی استر نوعی الیاف یا به عبارتی، نخ قابل بازیافت و قابل تولید با کارایی بالا می‌باشد که در صنایع مختلف صنعتی، از پوشاک گرفته تا بسته‌بندی و تولید محصولات فنی‌، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخصات منحصر به فردی که الیاف پلی استر به خود اختصاص داده است، می‌تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

  • مقاومت در برابر کشش

الیاف پلی استر دارای قدرت بالایی در مقابل کشش می‌باشد؛ چرا که بر پایه‌ی مواد شیمیایی و مقاوم نسبت به کشش تولید شده است؛ به همین جهت می‌توان از آن برای تولید انواع پوشاک و فرش‌ها استفاده کرد.

  • مقاومت در برابر حرارت

مقاومت پلی استر نسبت به حرارت نسبتاً بالا بوده و در برابر تغییرات دمایی، می‌تواند کمتر تغییر پیدا کند. به همین سبب از الیاف پلی استر در کارخانجات و صنایعی که حرارت نسبتاً بالایی دارند، استفاده می‌شود.

  • مقاومت در برابر واکنش‎های شیمیایی

این جنس به خوبی در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم است و می‎تواند نسبت به واکنش‏ های شیمیایی مقاومت نشان بدهد. در نتیجه برای بسته‌بندی و استفاده در محیط‌های شیمیایی، مناسب است.

  • لطافت و انعطاف پذیری خوب

پلی استر از آنجایی که بر پایه مواد شیمیایی و پلی اتیلن است، مانند پلاستیک منعطف و لطیف است. در نتیجه انعطاف‌پذیری خوبی دارد و برای استفاده در صنایعی که نیاز به انعطاف و لطافت بالایی دارند، مانند تولید لباس‌های ورزشی، مناسب است.

با توجه به این ویژگی‌های منحصر به فرد، پلی استر به عنوان یک الیاف چندمنظوره در صنایع مختلف به کار می‌رود و از آن به عنوان یک جایگزین عالی برای مواد طبیعی نیز استفاده می‌شود.

مهم‏ترین خواص الیاف پلی استر

مزایای الیاف پلی استر

الیاف پلی استری بسیار پرکاربرد هستند و به سبب خواص متنوعی که دارند، در صنایع مختلفی مانند خودروسازی و یا تولید لباس، مناسب می‏ باشند. برخی از مهم‏ترین خواص الیاف پلی استر به شرح زیر هستند:

  • مقاومت در برابر کشش

الیاف پلی استر دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر کشش هستند. به همین علت است که از آنها، برای تولید پوشاک و محصولاتی که نیاز به استحکام و مقاومت دارند، استفاده می ‎شود.

  • مقاومت در برابر حرارت و مواد شیمیایی

این الیاف مقاومت خوبی در برابر حرارت و تغییرات دمایی یا واکنش با مواد شیمیایی دارد. در نتیجه می‏ توان از آن، در صنایع تولید مبلمان، خودروسازی و یا تولید پوشاک استفاده کرد.

  • عدم تغییر شکل و ظاهر

الیاف پلی استری پایداری خوبی دارند و در طول زمان، دچار تغییر شکل و ظاهر نمی شوند. به همین دلیل است که لباس و یا مبلمان تولید شده به کمک آن، در گذر زمان، دچار تغییر شکل کمتری خواهند شد.

  • سبکی و راحتی

الیاف پلی استر سبک و راحت هستند و برای تولید لباس‌ها و محصولاتی که نیاز به وزن کم و ایجاد احساس راحتی دارند، بسیار مناسب خواهد بود.

  • قابلیت شستشو و آسانی در مراقبت

الیاف پلی استر قابل شستشو هستند و دوام بسیار بالایی دارند. با این حال، بهتر است تا از این الیاف مراقبت و نگهداری شود تا طی شستشوهای متوالی، دچار آسیب نشود.

  • چروک پذیری کم

این الیاف، به دلیل خاصیت ارتجاعی و همچنین جنسی که دارند، چروک نمی‎شوند؛ یا اگر هم چروک شوند، میزان چروک پذیری آن ها بسیار کم بوده و ظاهر خود را به خوبی حفظ خواهند کرد.

  • جذب رطوبت کم

پلی استر به دلیل ساختار مولکولی خاصی که به خود اختصاص داده است، قابلیت جذب رطوبت کمی دارد. به همین جهت نه تنها جذب رطوبت آن کم است، بلکه سرعت خشک شدن این الیاف بسیار بالا می ‏باشد.

  • قیمت مناسب و اقتصادی

الیاف پلی استری بر پایه مواد شیمیایی هستند، در نتیجه قیمت آن‏ها کمتر از الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه است. پس اگر به دنبال الیافی با قیمت اقتصادی هستید تا بتوانید لباس و یا کاور صندلی خودرویی با قیمت مناسب تولید کنید، الیاف پلی استری بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

با توجه به این خواص، الیاف پلی استر به عنوان یک جایگزین مناسب برای الیاف طبیعی در صنایع مختلف به کار می‌رود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

آشنایی با کاربردهای الیاف پلی استر

کاربردهای الیاف مصنوعی پلی استر، در طیف گسترده‏ای از صنایع مانند صنعت نساجی به چشم می‏ خورد که برخی از رایج ترین آن‏ها به شرح زیر هستند:

1. صنعت نساجی

کاربرد الیاف پلی استر در صنعت نساجی

در صنعت نساجی، از الیاف پلی استری استفاده می ‎شود تا هر یک از گروه محصولات زیر تولید شوند:

  • انواع پارچه: پارچه‌های پرده ای، رومبلی، ملحفه، روتختی، پتو
  • انواع لباس: پیراهن، شلوار، تیشرت، لباس ورزشی، لباس زیر
  • انواع جوراب: جوراب‌های ورزشی و جوراب‌های ضخیم
  • انواع نخ: نخ‌های خیاطی و نخ‌های بافندگی

پس اگر در صنعت نساجی مشغول به کار هستید و به دنبال تولید محصولاتی با دوام، باکیفیت و همچنین قیمت مناسب هستید، بهتر است تا خرید الیاف پلی استر و استفاده از آن را جدی بگیرید.

2. صنعت تولید فرش و موکت

کاربرد الیاف پلی استر در صنعت فرش

دوام بالا، رنگ مناسب، قیمت اقتصادی و ظاهر براق و لطیف الیاف پلی استر باعث شده است تا برای تولید انواع فرش و موکت ‏ها مناسب باشد. انواع محصولاتی که به واسطه الیاف پلی استر تولید می‏ شوند عبارتند از:

  • تولید انواع فرش: فرش های ماشینی، فانتزی و پادری
  • تولید موکت: موکت های اداری، خانگی و موکت های پله

3. صنایع پزشکی

کاربرد الیاف پلی استر در صنعت پزشکی

لباس ها و تجهیزاتی مانند گان و یا ماسک در صنعت پزشکی، با استفاده از الیاف پلی استری تولید می‏ شوند تا هم مقاومت بالایی در برابر کشش و پارگی داشته باشند و هم در شرایط دمایی متنوع، دچار تغییر شکل نشوند. از این الیاف استفاده می‏ شود تا محصولات و پوشاک پزشکی زیر تولید شوند:

  • البسه و تجهیزات پزشکی: لباس‌های بیمارستانی، ماسک، روپوش، گان جراحی، باند و پانسمان
  • نخ بخیه: نخ‌های بخیه قابل جذب و غیرقابل جذب

4. تولید انواع فیلتر و عایق

فیلترها و عایق‏ ها نیاز به الیافی دارند که در برابر تغییرات دمایی مقاوم باشند و یا رطوبت را جذب نکنند. به همین علت از الیاف پلی استر استفاده شده تا هر یک از محصولات زیر ساخته شوند:

  • انواع فیلتر: فیلترهای هوا، فیلترهای آب، فیلترهای صنعتی
  • انواع عایق حرارتی و رطوبتی: عایق‌های لوله، عایق‌های ساختمان، عایق‌های یخچال

5. صنایع بسته بندی

کاربرد الیاف پلی استر در صنعت بسته بندی

الیاف پلی استر برای تولید کیسه‌ها، پارچه‌های صنعتی و بسته‌بندی‌های محصولات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الیاف به دلیل مقاومت بالا در برابر شکستگی و سایش، ماندگاری بالا و سبکی مناسب برای این محصولات استفاده می‌شوند.

از دیگر کاربردهای پلی استر می ‏توان به تولید محصولات زیر اشاره کرد:

  • اسباب بازی
  • تور و طناب
  • کیسه و ساک
  • چتر و سایبان
  • لوازم ورزشی
  • کاور و روکش صندلی خودرو

معایب استفاده از الیاف پلی استر چیست؟

با وجود تمامی مزایا و فواید این الیاف پرکاربرد، معایب و مضراتی هم دارند که باید از آنها آگاهی داشته باشید:

  • ایجاد الکتریسیته ساکن: پلی استر به دلیل خاصیت عایقی که دارد، می‌تواند الکتریسیته ساکن ایجاد کند. در نتیجه ممکن است منجر به تولید جرقه، در اثر مالش این الیاف به یکدیگر شود.
  • عدم تنفس پذیری: این الیاف به دلیل جذب رطوبت کم، تنفس‌پذیری پایینی دارد و ممکن است در استفاده طولانی مدت باعث تعریق و احساس گرما شود. عرق سوز شدن و یا حساسیت پوستی در اثر تعریق شدید نیز یکی از معایب این نوع از الیاف به شمار می رود.
  • ایجاد حساسیت: برخی افراد ممکن است به الیاف پلی استر حساسیت داشته باشند و در تماس با آن دچار خارش و تحریک پوستی شوند. چرا که پلی استر بافتی مصنوعی داشته و می تواند برای پوست مضر باشد!

چند نکته مهم:

  • بهتر است از لباس‌های پلی استر به صورت ترکیبی با الیاف طبیعی، مانند نخ پنبه استفاده شود تا از ایجاد تعریق و حساسیت جلوگیری شود.
  • از کشیدن مستقیم اتو روی لباس‌های پلی استر جداً خودداری کنید تا لباس جمع نشود.
  • لباس‌های پلی استر را باید در دمای پایین و با شوینده‌های ملایم شستشو داد.

تهیه الیاف پلی استر با بهترین کیفیت

اگر از فعالان صنعت هستید که برای کارتان به الیاف پلی استر و انواع الیاف و نخ نیاز دارید، حتما مطمئن شوید که از یک مرجع معتبر این محصولات را تهیه می کنید. فورپیلارز را می توان یکی از بهترین شرکت ها در زمینه واردات و صادرات انواع مواد اولیه در صنعت نساجی دانست که با داشتن سابقه بسیار در عرضه انواع منسوجات از قبیل الیاف طبیعی پنبه ‎ای، الیاف ویسکوز، انواع نخ های طبیعی و مصنوعی و … اعتبار بسیاری کسب کرده است.

این مجموعه انواع درجه یک از نخ ‏های طبیعی، مصنوعی و نخ ‏های ترکیبی را با قیمتی مناسب و کیفیتی مناسب به فروش می‏ رساند و شما می توانید برای تهیه و خرید انواع نخ و منسوجات ترکیبی و طبیعی از جمله خرید نخ ویسکوز، پنبه و نخ ملانژ و … با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *