نخ ملانژ چیست

نخ ملانژ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر اهل خیاطی و دوخت و دوز باشید، با انواع مختلفی از نخ‎ ها و الیاف ترکیبی آشنا هستید که می ‏توانند برای تولید پوشاک مختلفی مانند لباس ورزشی یا انواع تیشرت به کار بروند. در دنیای نساجی امروز از الیاف و نخ ‏های ترکیبی متنوعی به منظور تولید پوشاک استفاده می‏ شود که یکی از همین نخ‎ های پرمصرف و پرطرفدار، نخ ملانژ می‏ باشد.

نخ ملانژ نوعی نخ ترکیبی از الیاف پنبه‎، الیاف مصنوعی پلی استر یا ویسکوز بوده که نه تنها برای تولید پوشاک، بلکه در برخی موارد برای دوخت و دوز روکش صندلی خودرو نیز به کار می‏ رود.

اگر به دنبال یک نخ مقاوم و ترکیبی هستید تا بتوانید انواع پوشاک و تیشرت‏ های باکیفیت را بدوزید، در ادامه همراه ما باشید تا با انواع و کاربردهای مختلف نخ ملانژ آشنا شوید.

نخ ملانژ چیست؟

ویژگی های نخ ملانژ

نخ ملانژ یا نخ رنگ شده (Melange Yarn) نوعی نخ ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی می ‏باشد که به دلیل همین ساختار ترکیبی، حالتی مواج داشته و صاف نیست. به عنوان مثال اگر 99% پنبه خام داشته باشیم و آن را با 1% از الیاف پنبه رنگ شده ترکیب کنیم، نخ ملانژی ترکیبی از پنبه خام و رنگی خواهیم داشت. این نخ ظاهری زیبا، براق، درخشان و منحصر به فرد دارد و به دلیل ترکیبی بودن ساختار آن، از دوام بسیار بالایی برخوردار می ‏باشد.

مشخصات و ویژگی های نخ ملانژ

برخی از حائز اهمیت ترین ویژگی ها و مشخصاتی که نخ ملانژ داشته و بسیاری از افراد از آن‎ها بی خبر هستند، عبارتند از:

  • ضخامت مناسب برای تولید پوشاک: نخ ملانژ در ضخامت ‏های گوناگونی تولید شده تا بتواند برای دوخت لباس‎ های زمستانی و تابستانی به کار برود.
  • سازگاری با محیط زیست: از آنجایی که در اغلب موارد ترکیبات نخ ملانژ از الیاف طبیعی پنبه بوده و از مواد طبیعی تولید می‏ شود، با محیط زیست سازگارند و آسیبی به طبیعت نخواهند زد.
  • نرم، براق و درخشان: نخ ملانژ به دلیل ساختار ترکیبی خودش، درخشندگی و براق بودن مخصوص به خود را داشته و بافتی نرم دارد.
  • رنگبندی متنوع: نخ ‏های ملانژ در رنگبندی‏ های متنوعی تولید می‎ شوند تا بتوانند نیاز صنایع نساجی برای تولید پوشاک را برطرف کرده و پوشاکی با ظاهر شاد، جذاب و رنگارنگ را تولید کنند.

7 کاربرد نخ ملانژ

ملانژ نخی بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است که می ‏توان آن را در موارد و صنایع مختلف زیر به کار برد:

1. تولید لباس ورزشی

کاربرد نخ ملانژ در تولید لباس ورزشی

از آنجایی که نخ ملانژ قابلیت تنفس داشته و می ‎تواند رطوبت را بگیرد؛ به همین دلیل برای تولید لباس ‎های ورزشی مانند گرمکن، شلوار ورزشی، تیشرت و جوراب ورزشی انتخاب ایده‌آلی خواهد بود.

2. تولید لباس مجلسی

نخ ملانژ ظاهری شیک، درخشان و براق دارد و به همین علت می ‎تواند در دوخت و تولید انواع لباس‎ های مجلسی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این نخ یکی از رایج ترین لوازمی است که یک خیاط برای دوخت لباس مجلسی احتیاج دارد.

3. تولید لباس ‎های روزمره

از نخ ملانژ به دلیل مقاومت و دوام بالایی که دارد، برای تولید لباس‎ های روزمره مانند تیشرت، سوییشرت، شلوار جین و یا پیراهن‎ های مردانه استفاده می‎ شود. مقاومت بالای این نخ موجب می شود درز لباس ها به سادگی باز نشوند.

4. تولید لباس ‏های خانگی

نرمی و لطافت از جمله ویژگی‏ های نخ ملانژ  بوده که سبب شده تا برای تولید انواع لباس خانگی از قبیل پیژامه، لباس خواب و روبدوشام مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این نخ در کنار پارچه ای مناسب یک لباس خانگی بسیار راحت و نرم را ایجاد می کند.

5. تولید پارچه و روکش مبل

کاربرد نخ ملانژ در پارچه مبل

مقاومت و دوام بالا، ویژگی مهمی است که پارچه و روکش مبل باید داشته باشد؛ چراکه پارچه مبل چیزی نیست که بتوان هر روز آن را تعویض کرد و قطعا اگر کیفیت خوبی نداشته باشد، هزینه های زیادی را برای تعمیر مبلمان به بار می آورد. نخ ملانژ مقاوم است و عمر مفید طولانی و دوام بالایی دارد؛ به همین منظور برای تولید پارچه و روکش مبلمان و صندلی مناسب خواهد بود.

6. تولید جوراب و دستکش

لطافت و قابلیت رطوبت گیری و تهویه ‏ای که نخ ملانژ دارد، باعث شده تا در زمینه تولید جوراب، دستکش و حتی پادری نیز به کار برود. همه این ویژگی ها در کنار دوام بالای این نخ دلیل دیگری است که استفاده از آن برای تولید محصولاتی مانند جوراب و دستکش را توجیح می کند.

7. تولید پارچه صنعتی و بافندگی

کاربرد نخ ملانژ در بافتنی

نخ ملانژ می ‏تواند در صنعت بافندگی به کار برود و برای تولید پارچه‎ های فیلتر، فاستونی، تکرو، دورو و دورس، روکش صندلی خودرو و سایبان‎ های صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. ویژگی هایی مانند دوام و مقاومت بالا به همراه لطافت بالایی که این نخ دارد، موجب می شود بتوان از آن در انواع صنایع استفاده کرد.

انواع نخ ملانژ

انواع نخ ملانژ

تا به اینجا با ویژگی ها و کاربردهای نخ ملانژ آشنا شدیم ولی این را در نظر بگیرید که این محصول تنها در یک نوع موجود نیست و انواع مختلفی دارد. برای اینکه شما از نخ ملانژ مناسب صنعت خودتان استفاده کنید، ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید. نخ ‎های ملانژ را می‏ توان با توجه به نوع ترکیبات آن، در دسته بندی‏ های زیر قرار داد:

  • نخ ملانژ مودال

این نوع نخ ترکیبی از الیاف مودال بوده که در فرآیند حلاجی نخ، ترکیبات و نسبت‏ های مختلفی از آن با هم ترکیب می‎ شوند تا نخ ملانژ مودال را تولید کنند. استفاده از این نخ در هر محصولی، در کنار لطافت و نرمی، رنگ های ثابت و درخشان و ظاهری منحصر به فرد به آن می بخشد.

  • نخ ملانژ ویسکوز

نخ‏ های ملانژ ویسکوز، ترکیبی از الیاف مصنوعی با جنس ویسکوز بوده که در نسبت ‏ها و رنگ ‏های متنوعی در فرآیند حلاجی نخ تولید می‎ شوند.

  • نخ ملانژ مخلوط (ترکیبی)

نخ ملانژ مخلوط، ترکیبی از الیاف مصنوعی ویسکوز یا پلی استر به همراه الیاف طبیعی پنبه می‎ باشد. اغلب نخ‌های ملانژ ترکیبی شامل الیاف زیر هستند:

  • پنبه – ویسکوز
  • پنبه – پلی استر
  • ویسکوز – پلی استر
  • نخ ملانژ غیر مخلوط (غیر ترکیبی)

نخ ملانژی غیر مخلوط یا غیر ترکیبی نامیده می‎ شود که ترکیبات آن تنها از یکی از الیاف طبیعی یا مصنوعی تولید شده باشد؛ یعنی اگر نخ 100% پنبه باشد یا 100% پلی استر و از رنگ ‎های مختلفی تولید شده باشد، نخ ملانژ غیر ترکیبی خواهد بود.

  • نخ ملانژ پنبه، پلی استر و ویسکوز

نخ‎ های ملانژ پنبه پلی استر یا ویسکوز پلی استر، پرکاربردترین نوع نخ ‎ها هستند که معمولاً در رنگ‏ های خاکستری و ذغالی تولید می‎ شوند.

  • نخ ملانژ خاکستری

این نخ ترکیبی از پنبه و ویسکوز بوده که میزان ترکیبات هر یک از آن‏ها به درخواست مشتریان بستگی دارد. به عنوان مثال نخ ملانژ خاکستری می‏ تواند ترکیبی از 85% پنبه و 15% نخ ویسکوز باشد و نخ ملانژ خاکستری تیره را تولید کند، و یا ترکیبی از 90% پنبه و 10% ویسکوز باشد و نخ ملانژ خاکستری روشن را تولید کند.

از دیگر نخ‏ های ملانژی که در صنعت نساجی تولید می‏ شوند عبارتند از:

  • نخ ملانژ مغزی دار
  • نخ ملانژ تزریقی و نیمتاب
  • نخ ملانژ سیرو (در هم تابیده)

چرا نخ ملانژ را استفاده کنیم؟!

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا از نخ ملانژ استفاده کنیم؟ یا اینکه نخ ملانژ چه مزایایی در صنعت نساجی به همراه دارد؟ در ادامه به 5 مزیت شگفت انگیز این نخ اشاره شده است:

  1. ظاهر خال‎خالی یا موج دار و منحصر به فرد
  2. استحکام و دوام بالا و مقاوم در برابر آسیب دیدگی
  3. تنوع رنگی بالا و در دسترس بودن طیف وسیعی از رنگ‎ ها
  4. قیمت مناسب و اقتصادی در مقایسه با سایر نخ ‎ها و الیاف نساجی
  5. برخورداری از قابلیت تنفس و عبور دادن گرما و رطوبت در فصل تابستان

تولید نخ ملانژ با چه مشکلاتی مواجه است؟

مشکلات تولید نخ ملانژ

در برخی موارد تولید نخ ملانژ با مشکلاتی مواجه خواهد شد که به شرح زیر هستند:

وجود اختلاف در سایه رنگ

اختلاف داشتن سایه رنگ در طول تولید نخ ملانژ اختلالی رایج حین تولید این نخ می‎ باشد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که الیاف رنگی به طور کامل با هم مخلوط نشوند یا در طول فرآیند تولید، نوساناتی در دمای رنگرزی یا ریسندگی وجود داشته باشد. اختلاف سایه رنگ می‌تواند به صورت نوارها یا لکه‌های رنگی در نخ ظاهر شود.

تغییر نسبت الیاف

در نخ‌های ملانژ مخلوط، حفظ نسبت دقیق الیاف مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که اگر نسبت الیاف به درستی تنظیم نشود، ممکن است ظاهر، کیفیت و خواص نخ ملانژ را تغییر دهد. برای مثال، اگر مقدار الیاف پلی استر در نخ ملانژ پنبه-پلی استر بیش از حد باشد، نخ ممکن است زبر و خشن شود.

لک شدن پارچه

لکه دار شدن پارچه یکی دیگر از مشکلات رایج در تولید نخ ملانژ می‎ باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل وجود ناخالصی در الیاف، نوسانات دمایی در فرآیند رنگرزی یا ریسندگی، یا استفاده از مواد شیمیایی نامناسب ایجاد شود. لکه‌ها می‌توانند به صورت نقاط سفید، قهوه‌ای یا رنگی در پارچه ظاهر شوند و ظاهر نامناسبی برای پارچه به وجود بیاورند.

وجود نوسان در تراکم نخ

نوسان در تراکم نخ می‌تواند باعث ایجاد سایه‌های رنگی ناخواسته در پارچه شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که ضخامت نخ در طول فرآیند تولید به طور یکنواخت نباشد.

عدم ثبات رنگ الیاف

اگر ثبات رنگ الیاف کافی نباشد، ممکن است رنگ نخ ملانژ در اثر شستشو یا مالش از بین برود. به همین دلیل است که توصیه می‎ شود تا قبل از استفاده الیاف در تولید این نخ، ثبات رنگ آن‌ها به طور کامل آزمایش شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات تولید نخ ملانژ

اگر حین تولید نخ ملانژ با مشکلاتی که قبل‎تر به آن‎ها اشاره کردیم مواجه هستید، می ‎توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید و این مشکلات را تا حد قابل قبولی برطرف کنید:

  • استفاده از تجهیزات بروز و مدرن و مواد اولیه‏ باکیفیت
  • کنترل دقیق فرآیند تولید از قبیل کنترل دمای رنگرزی و ریسندگی
  • استفاده از تخصص و تجربه تولیدکنندگان حرفه ‏ای نخ و منسوجات
  • اجرای آزمایشات دقیق و کنترل کیفی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی

فورپیلارز؛ عرضه کننده مواد اولیه انواع منسوجات

شرکت فورپیلارز با بیش از 39 سال سابقه در حوزه واردات و صادرات مواد اولیه انواع منسوجات از قبیل الیاف طبیعی پنبه‎ ای، الیاف ویسکوز، مواد رنگرزی، انواع نخ ‎های طبیعی و مصنوعی و … فعالیت دارد. این مجموعه انواع درجه یک از نخ‏ های طبیعی، مصنوعی و ترکیبی را با قیمتی مناسب و کیفیتی مناسب به فروش می ‏رساند.

شما می‎ توانید برای تهیه و خرید انواع نخ و منسوجات ترکیبی و طبیعی از جمله خرید انواع نخ پلی استر، نخ پنبه ای و نخ ملانژ و … با کارشناسان فروش فورپیلارز تماس بگیرید.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *