آیا پارچه ویسکوز آب می‌رود؟

آیا پارچه ویسکوز آب می‌رود

پارچه ویسکوز چیست؟ آیا پارچه ویسکوز آب می‌رود؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ این پارچه از الیاف طبیعی به دست می‌آید یا مصنوعی؟ این پارچه برای دوخت چه لباس‌هایی مناسب است؟ طریقه شستشوی لباس‌های ویسکوز چگونه است؟

پرسش‌های بالا از جمله سؤالاتی هستند که درباره پارچه ویسکوز یا ریون مطرح می‌شوند. در یک بیان کلی و خلاصه‌وار می‌توان گفت که ویسکوز از مواد طبیعی تهیه می‌گردد اما از برخی جهات، مصنوعی است. جهت آشنایی بیشتر با این پارچه و دریافت پاسخ سؤالات خود تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پارچه ویسکوز چیست؟

پارچه ویسکوز چیست؟

پارچه ویسکوز، حاصل بافت الیاف ویسکوز است؛ این الیاف از دل طبیعت به دست آمده است اما باید بگوییم که ماهیت پارچه ویسکوز با سایر منسوجات طبیعی (پارچه نخ پنبه، پشم، ابریشم و …) متفاوت می‌باشد.

فرآیند تولید پارچه ویسکوز از برخی جهات مشابه ساخت کاغذ می‌باشد؛ یعنی در ابتدا اجزای مختلف گیاهان را به خمیر تبدیل نموده؛ سپس خمیر به الیاف ویسکوز تبدیل می‌شود و در نهایت به مراحل نخ ریسی و پارچه بافی خواهیم رسید. لازم به ذکر است که از کلیه مواد گیاهی حاوی درصد سلولز بالا (مثلاً تفاله نیشکر) می‌توان برای تولید ویسکوز استفاده کرد.

با توجه به آنچه تا بدین جا گفته شد، می‌توان پارچه ویسکوز را نیمه مصنوعی دانست؛ زیرا در پروسه تولید آن مواد اولیه گیاهی، پس از طی کردن فرآیندهای خاصی و با دخالت دست انسان به الیاف قابل استفاده تبدیل می‌شوند. علاوه بر این در مراحل تهیه خمیر اولیه، از افزودنی‌های شیمیایی نیز استفاده می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان آن را محصولی کاملاً طبیعی دانست.

پارچه ویسکوز که به ریون نیز مشهور است، با پسوندهای مختلفی از جمله بشر ساخت و بازیافتی خوانده می‌شود. از نظر برخی افراد، ویسکوز، نیمه مصنوعی است. برخی دیگر آن را ابریشم ارزان قیمت می‌نامند؛ چرا که علی‌رغم طی کردن مراحل پیچیده تولید، ماهیت طبیعی خود را تا حدودی حفظ کرده و لطافت خاصی دارد.

مشخصات پارچه ویسکوز

به طور کلی پارچه ویسکوز، لطیف، براق و خنک است؛ این پارچه، از قابلیت تنفس و گردش هوا برخوردار بوده و برای دوخت پوشاک تابستانه مناسب به نظر می‌رسد.

از دیگر ویژگی‌های پارچه ویسکوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان جذب رطوبت بالا (حدود پنجاه درصد بیش از پنبه)
  • خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پایین که نتیجه آن چروک‌پذیری بالاست.
  • تنوع رنگ بالا (ویسکوز، بسیار رنگ‌پذیر است)
  • مقاومت نسبی در برابر گرما
  • جریان الکتریسیته در آنها ایجاد نمی‌شود.

این پارچه، ویژگی‌هایش وامدار نخ ویسکوز است. برای آشنایی بیشتر با این نوع نخ، حتما مقاله نخ ویسکوز چیست را مطالعه نمایید.

آیا پارچه ویسکوز آب می‌رود؟

آیا پارچه ویسکوز آب می‌رود؟

همان طور که در قسمت مشخصات پارچه ویسکوز بیان شد، این محصول، قابلیت جذب آب بالایی (حتی بیشتر از پارچه پنبه‌ای) دارد؛ اما برخلاف پنبه، کیفیت الیاف ویسکوز در مواجهه با آب پایین می‌‌آید.

پاسخ به پرسش آیا پارچه ویسکوز آب می‌رود، مثبت است؛ اما باید توضیح داد که میزان آب رفتگی آن مشابه پارچه نخ پنبه نیست؛ در واقع شستشوی صحیح پارچه ویسکوز تا حد زیادی از چنین مشکلی جلوگیری می‌کند.

شایان ذکر است که در مورد پارچه ویسکوز، آنچه بیش از آب رفتگی اهمیت دارد، مراقبت از پارچه به منظور آسیب ندیدن بافت، الیاف و رنگ آن می‌باشد؛ به عبارت دیگر علت اصلی آب رفتن پارچه ویسکوز، خراب شدن الیاف آن در حین شستشو است.

آب رفتن یکی از مهمترین تفاوت‌های پارچه ویسکوز و پنبه است. اگر علاقه‌مند به بررسی مهمترین تفاوت‌ها هستید، حتما مقاله تفاوت پارچه ویسکوز و پنبه را مطالعه نمایید.

کاربردهای پارچه ویسکوز

پارچه‌هایی که به صورت خالص از الیاف ویسکوز تولید شده‌اند، از نظر استحکام در سطح متوسط هستند و بیشتر برای تهیه ملحفه، روتختی، روبالشی، رومیزی و لباس ورزشی به کار می‌روند؛ البته تنفس خوب و راحتی این پارچه‌ها آنها را برای دوخت برخی لباس‌های راحتی زنانه و مردانه نیز مناسب کرده است.

به طور کلی ویسکوز، پارچه بسیار پرکاربردی محسوب می‌شود و استفاده از آن محدودیت خاصی ندارد. گاهی اوقات برای تهیه کت و لباس مجلسی نیز از آن استفاده می‌کنند؛ به خصوص که تنوع رنگ بالا، همچنین ظاهر درخشان و لطیفی دارد.

برخی ارقام پارچه ویسکوز، خالص نبوده و در ترکیب آنها پشم یا پنبه به کار رفته است. این قبیل منسوجات برای تولید انواع لباس از جمله شلوار، پیراهن و لباس زیر استفاده می‌شوند. گاهی اوقات نیز الیاف پلی‌استر را در کنار الیاف ویسکوز قرار می‌دهند؛ پارچه حاصل از این دو، مصارف گسترده‌تری دارد و حتی برای تولید محصولات بهداشتی به کار می‌آید.

نحوه شستشوی لباس ویسکوز

نحوه شستشوی لباس ویسکوز

با توجه به آنچه در قسمت قبل گفته شد، بدیهی است که شستشوی لباس ویسکوز نیاز به دقت خاصی دارد. در واقع شاید بزرگترین مشکل لباس ویسکوز این باشد که نمی‌توان آن را با خیال راحت در ماشین لباسشویی انداخت؛ همچنین قرار دادن پارچه ویسکوز در آب داغ، جلوه براق و درخشنده آن را از بین می‌برد.

در ادامه نحوه شستشوی صحیح لباس ویسکوز را به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم:

  1. لباس ویسکوز باید به صورت منظم و قبل از این که آلودگی‌های زیادی به خود بگیرد، تمیز شود.
  2. حتی‌الامکان از آب سرد (یا نهایتاً ولرم) استفاده کنید و به هیچ وجه سراغ آب گرم نروید.
  3. برای پارچه ویسکوز باید از شوینده ملایم با درصد پایین مواد شیمیایی (مثلاً صابون مرغوب لباسشویی) استفاده کرد.
  4. لباس ویسکوز را به آرامی در آب قرار دهید؛ از ورز دادن شدید و کشیدن آن پرهیز کنید.
  5. در صورت وجود لکه روی لباس، مقداری ماده شوینده روی آن ریخته و سعی کنید، با فشار انگشت آن را از بین ببرید.
  6. لباس را با آب خنک به ملایمت آبکشی کنید.

نحوه خشک کردن لباس ویسکوز

پس از شستن لباس ویسکوز نوبت به خشک کردن آن می‌رسد. در اینجا نیز توصیه اکید این است که برای خشک کردن پارچه ویسکوز از خشک‌کن ماشین لباسشویی، بخاری، شوفاژ یا سایر دستگاه‌های مشابه استفاده نکنید. حتی بهتر است، لباس را در معرض تابش نور و گرمای شدید آفتاب قرار ندهید؛ چرا که رطوبت و گرما در کنار یکدیگر قاتل پارچه ویسکوز به شمار می‌روند.

بهترین روش خشک کردن لباس ویسکوز، استفاده از رخت آویز و قرار دادن آن در هوای معمولی است؛ به بیان بهتر باید اجازه دهید، این لباس خودش خشک شود. توصیه می‌کنیم، از گیره لباس نیز استفاده نکنید؛ چرا که اعمال هر گونه فشار اضافه بر روی الیاف ویسکوز، ممکن است، آنها را خراب کند.

نحوه اتوکشی لباس ویسکوز

نحوه اتوکشی لباس ویسکوز

لباس ویسکوز را می‌توان در حالتی که هنوز مقداری نم دارد، در زیر اتو قرار داد. انجام این کار باعث باز شدن چین و چروک پارچه خواهد شد؛ اما باید دقت کنید که دمای اتو زیاد بالا نباشد؛ برای البسه ویسکوز، پایین‌ترین دمای تعیین شده جهت پارچه‌های ابریشمی مناسب است.

نکته مهم دیگری که باید درباره اتوکشی لباس ویسکوز بیان کرد، این است که تا حد امکان، آن را از رو اتو نکنید؛ چرا که گرمای اتو جلوه درخشان پارچه را دچار آسیب می‌کند و یا برق ناخوشایندی روی آن می‌اندازد؛ بنابراین سعی کنید، لباس را پشت و رو کرده و از داخل اتو بزنید.

اگر احساس می‌کنید که چین و چروک پارچه ویسکوز، زیاد است، اتو رو بر روی بخش‌های چروک لباس فشار داده و چند لحظه نگهدارید؛ اما حتی الامکان از بالا بردن دمای اتو پرهیز کنید. در صورتی که لباس، کاملاً خشک شده و چروک دارد، می‌توانید، یک پارچه نخی خیس بر روی آن قرار داده و کار اتوکشی را انجام دهید؛ به این ترتیب چروک‌ها از بین رفته و روی پارچه نیز برق نمی‌افتد.

نتیجه گیری

در قسمت‌های پیشین، پارچه ویسکوز را معرفی کردیم و گفتیم که از مواد گیاهی تهیه شده، اما روش تولید آن با سایر منسوجات الیاف طبیعی متفاوت است. سپس ویژگی‌ها و مصارف پارچه را بیان نموده و توضیحاتی درباره نحوه مراقبت از آن ارائه دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پارچه ویسکوز در مواجهه با رطوبت، آسیب‌پذیر است و تا حدودی آب می‌رود.

عمل به توصیه‌های ذکر شده در خصوص نحوه شستشو و خشک کردن، از آسیب دیدن و حتی آب رفتن پارچه ویسکوز جلوگیری می‌کند.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *