نخ ویسکوز چیست

نخ ویسکوز چیست؟

تا به حال در مورد انواع نخ به طور ویژه نخ پنبه بسیار شنیده‌اید اما آیا نام نخ ویسکوز تا به حال به گوشتان خورده است. آیا می‌دانستید که قریب به 20 درصد پارچه‌های موجود در بازار از نخ ویسکوز هستند؟ نخ ویسکوز ویژگی‌های خاصی دارد که آن را در میان تولیدکنندگان پارچه محبوب کرده است. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع نخ هستید، حتما مقاله نخ ویسکوز چیست را مطالعه نمایید.

معرفی نخ ویسکوز

انواع مختلف پارچه‌های موجود در بازار از بافت یا فشرده‌سازی الیاف گوناگون به دست می‌آیند که برخی از آنها منشاء گیاهی داشته و تحت عنوان الیاف طبیعی به کار می‌روند و برخی دیگر الیاف مصنوعی هستند؛ اما ماهیت نخ ویسکوز، اندکی متفاوت است.

جهت معرفی کامل نخ ویسکوز باید گفت که الیاف ویسکوز از گیاهان به دست می‌آیند؛ اما برخلاف سایر الیاف گیاهی، ویسکوز از چوب درختان تهیه شده و اصطلاحاً منشاء سلولزی دارد. به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که مواد به دست آمده از چوب درختان و گیاهان را طی فرآیندهای خاصی به شکل خمیر درآورده، سپس توسط دستگاه‌های خاص ریسندگی به نخ تبدیل می‌کنند.

شایان ذکر است که با وجود گیاهی بودن الیاف ویسکوز، نخ ویسکوز در زمره نخ‌های مصنوعی و نیمه مصنوعی قرار می‌گیرد؛ زیرا به دست انسان ساخته شده است؛ در واقع تغییرات صورت گرفته بر روی مواد اولیه، محسوس بوده و ماهیت گیاهی آن را زیر سوال می‌برند؛ به عبارت دیگر الیاف ویسکوز، هیچ شباهتی به چوب اولیه درخت ندارند.

نخ ویسکوز به نخ بشر ساخته نیز مشهور است. جهت آشنایی بیشتر با این محصول باید گفت که به طور کلی ویسکوز، هدایت گرمایی خوبی دارد و لطیف است؛ گفته می‌شود که پارچه‌های تولید شده با این نخ در مقایسه با منسوجات ابریشم طبیعی، سبک‌تر و خنک‌تر هستند. همین موضوعات باعث شده است تا بسیاری از تولید کنندگان اقدام به خرید نخ ویسکوز و استفاده از آن‌ها در پارچه‌های خود نمایند.

تاریخچه نخ ویسکوز

تاریخچه نخ ویسکوز

پیشینه کشف الیاف ویسکوز به سال 1891 میلادی بر می‌گردد؛ اما این نخ نخستین بار در سال 1892 تولید شد و به علت نداشتن استحکام کافی، چندین سال طول کشید، تا ایرادات اولیه خود را برطرف کرده و به عنوان یک نخ نساجی، مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

امروزه نخ ویسکوز یکی از نخ‌های پرمصرف صنعت نساجی است و همان طور که گفتیم، ماهیتی بین الیاف طبیعی و مصنوعی دارد؛ این ویژگی باعث شده است که ویسکوز، علی‌رغم داشتن مزایای نخ طبیعی از قیمت نسبتاً مناسبی برخوردار باشد.

چگونگی تولید نخ ویسکوز

برای تولید نخ ویسکوز از انواع چوب درخت، همچنین تفاله نیشکر و موادی مانند کاه گندم و برنج استفاده می‌کنند.

فرآیند تولید ویسکوز، اندکی پیچیده است؛ اما در یک بیان کلی می‌توان گفت که در ابتدا مواد گیاهی را با یک سری مواد قلیایی، ضد عفونی کرده و ماده شیمیایی سدیم هیپوکلریت را به آن اضافه می‌کنند، تا سفید شود؛ سپس ماده حاصله، توسط دستگاه‌، تبدیل به رشته‌های نخ می‌گردد. عموماً از ریسندگی اپن و رینگ برای تولید نخ مذکور استفاده می‌کنند.

نخ ویسکوز با نمره‌های گوناگون (در ضخامت‌های مختلف) تولید می‌شود؛ همچنین انواع مختلف این نخ از نظر روش تولید و مشخصات ظاهری به دو دسته کلی تابیده و چرخانده تقسیم می‌شوند؛ هر یک از اینها نیز تا حدودی تنوع داشته و ممکن است، از نوع تابیده باز، محکم چرخانده، چرخانده حلقه‌ای و غیره باشند.

ناگفته نماند که به علت کاربرد فراوان ویسکوز، امروزه شاهد تولید آن (با تنوع رنگ بالا) در بسیاری از کشورهای جهان می‌باشیم؛ اما به طور کلی چین، هند و اندونزی، بزرگترین عرضه‌کنندگان آن محسوب می‌شوند.

ویژگی های نخ ویسکوز

ویژگی های نخ ویسکوز

راحتی، خنکی، تنفس خوب و قابلیت جذب آب (حتی بیشتر از پنبه) از مهم‌ترین ویژگی‌های نخ ویسکوز هستند. به طور کلی این نخ در دسته الیاف مرغوب و بادوام قرار می‌گیرد.

به منظور معرفی بهتر نخ ویسکوز، اصلی‌ترین مشخصات آن را به صورت زیر لیست کرده‌ایم:

  • عدم ایجاد حساسیت پوستی یا تنفسی (به علت گیاهی بودن)
  • خاصیت رنگ‌پذیری و ثبات رنگ بسیار خوب
  • مقاومت در برابر مواد شوینده، همچنین مواد شیمیایی
  • ظاهر لطیف، براق و درخشنده
  • دوام کششی بالا و مقاومت در برابر پارگی
  • عدم پرزدهی
  • ضد الکتریسیته ساکن

در ادامه موارد بالا باید اضافه نمود که نخ ویسکوز، خاصیت ارتجاعی پایینی دارد؛ به همین دلیل پارچه‌های تهیه شده از آن تا حدودی خشک هستند و به سرعت چروک می‌شوند؛ البته معمولاً اتوکشی آنها راحت است.

روش تشخیص نخ ویسکوز

پس از آشنایی با نخ ویسکوز، احتمالاً این سوال به ذهن خوانندگان می‌رسد که چگونه این نخ را تشخیص دهیم؛ یا به عبارت دیگر آیا روشی برای تشخیص وجود نخ ویسکوز در پارچه وجود دارد؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تشخیص ویسکوز، سوزاندن نخ یا پارچه است؛ چرا که ویسکوز، مقاومت بالایی در برابر آتش داشته و در صورت مواجهه با آن، ذوب نمی‌شود. به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که ویسکوز در صورت آتش گرفتن، بدون این که ذوب شود، به آرامی می‌سوزد و بوی کاغذ سوخته را تداعی می‌کند. اگر فرآیند سوختن ادامه یابد، در نهایت، خاکستر ناچیزی از آن باقی می‌ماند.

ناگفته نماند که سرعت سوختن ویسکوز، بیشتر از پنبه است و دود زیادی از آن حاصل می‌شود؛ به همین دلیل خاکستر اندکی که از آن به جا می‌ماند، سخت نیست.

علاوه بر آنچه گفته شد، یک روش ساده نیز برای تشخیص ویسکوز وجود دارد و آن بررسی بصری نخ یا پارچه است. به طور کلی منسوجات تهیه شده از الیاف ویسکوز، براقیت خاصی دارند که در کمتر پارچه‌ای مشاهده می‌شود؛ همچنین پارچه ویسکوز، زیردست صاف، یکدست و لطیفی دارد.

کاربردهای نخ ویسکوز

کاربردهای نخ ویسکوز

نخ ویسکوز را به تنهایی یا همراه با سایر الیاف، برای ساخت منسوجات مختلف به کار می‌برند. به طور معمول ویسکوز را با الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه، ابریشم یا الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر، ترکیب می‌کنند.

با توجه به آنچه بیان شد، تنوع پارچه‌های تهیه شده از ویسکوز، بدیهی به نظر می‌رسد؛ در واقع انواع منسوجات ویسکوز از نظر درصد نخ ویسکوز به کار رفته، نوع و میزان استفاده از سایر الیاف، همچنین فاکتورهایی مثل ضخامت و نحوه بافت با یکدیگر فرق دارند.

ارقام مختلف پارچه مذکور را برای تولید انواع لباس، آستر لباس، کالای خواب، روکش مبلمان، رومیزی و مواردی از این قبیل به کار می‌برند؛ علاوه بر این از نخ ویسکوز برای تولید منسوجات صنعتی و پارچه‌های بدون بافت، استفاده می‌کنند.

نحوه مراقبت از الیاف ویسکوز

هر چند که الیاف ویسکوز، تا حدودی مقاوم هستند؛ اما در هر حال با نخ‌های طبیعی، متفاوت بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

نحوه مراقبت از محصولاتی که با استفاده از الیاف ویسکوز ساخته شده‌اند، تا حدودی به سایر ترکیبات آنها و درصد ویسکوز بستگی دارد؛ اما به طور کلی این منسوجات حاوی ویسکوز باید با استفاده از آب ولرم و شوینده‌های ملایم شسته شوند.

برای تمیز کردن چنین پارچه‌هایی نباید از آب داغ استفاده کرد؛ همچنین پارچه ویسکوز نباید در معرض تابش نور و گرمای مستقیم خورشید قرار گیرد. در غیر اینصورت، درخشندگی اولیه ویسکوز از دست می‌رود.

خرید نخ ویسکوز

خرید نخ ویسکوز

برای خرید نخ ویسکوز، بهتر است به یک برند سرشناس و معتبر مراجعه کرد. برندی که سابقه فعالیت طولانی و مستمر در این حوزه را دارد و توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب نماید. با توجه به این ویژگی‌ها باید گفت که برند فور پیلارز، بهترین گزینه برای خرید نخ ویسکوز محسوب می‌شود.

فور پیلارز سالها در زمینه صادرات و واردات انواع نخ به طور ویژه نخ ویسکوز فعالیت دارد و توانسته است محصولات بسیار باکیفیتی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فور پیلارز تماس بگیرید.

فهرست موضوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *